باغ موزه نادری ؛ برگی از تاریخ ایران
نوشته شده توسط : مجله دلتا

باغ نادري بعد از مجموعه حرم امام رضا ع ، يكي از پرطرفدارترين جاهاي ديدني مشهد است.

باغ نادري مشهد

كمتر كسي است كه به مشهد سفر كرده باشد، اما با مجسمه اسب‌هاي با ابهت باغ نادري عكس يادگاري نگرفته باشد. باغ نادري يكي از محبوب‌ترين جاذبه‌هاي مشهد به شمار مي‌رود و در فاصله‌اي نه چندان دور از حرم امام رضا (ع) قرار دارد. اين باغ بعد از حرم، پربازديدترين مكان گردشگري و تاريخي مشهد محسوب مي‌شود. با صفحه گردشگري مجله دلتا همراه باشيد تا با هم به باغ نادري سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

باغ نادري توس

چطور برويم؟

براي رسيدن به باغ نادري كافي است از حرم حدود 500 متر خيابان شيرازي را به سمت شمال غربي پياده‌روي كنيد. باغ موزه نادري در چهارراه شهدا قرار دارد.

آرامگاهي الهام گرفته از چادر عشاير!

مجسمه نادرشاه افشار سوار بر اسب كه در بالاي بناي آرامگاه او نصب شده و همچنين معماري بي‌نظير آرامگاه كه با الهام از چادر عشايري ايران ساخته شده، از ديدني‌هاي باغ نادري مشهد به شمار مي‌رود. باغ نادري موزه‌اي دارد كه آثار تاريخي زيادي مانند سلاح‌هاي گرم و سرد را به نمايش گذاشته است.

باغ نادري توس

نادر، شاه افشاري ايران

نادر شاه افشار بنيانگذار سلسله افشاريه در ايران بود. اين سلسله حدود سه قرن قبل بر قسمت‌هاي وسيعي از ايران و همسايه‌هاي كنوني آن حكمراني مي‌كردند. آرامگاه كنوني نادر توسط هوشنگ سيحون، يكي از بزرگترين معماران ايران، با الهام از چادر عشايري ساخته شده است. چون نادرشاه از اقوام عشاير ايران بود و زايش و مرگ او در درون چادر اتفاق افتاده بود! سنگ‌هاي به كار رفته در مقبره نادر، سنگ‌هاي يكپارچه گرانيتي كوه‌سنگي مشهد هستند.

موزه نادري

موزه نادري در داخل بناي آرامگاه قرار گرفته و داراي دو تالار است و انواع سلاح‌ها، لباس‌ها و پوشش‌هاي نظامي دوره افشاريان، تابلوهاي نقاشي كه صحنه‌هاي نبرد نادرشاه را ترسيم كرده‌اند و وسايل سواركاري نادرشاه را به نمايش گذاشته است. دو شمشير زيبا متعلق به نادر از ديدني‌هاي منحصر به فرد اين موزه است.

باغ نادري توس

مجسمه نادر را بهتر بشناسيد!

بر فراز آرامگاه نادرشاه، مجسمه‌ نادر قرار دارد كه سوار بر اسب بوده و چند نفر از سربازان وي را همراهي مي‌كنند. اين مجسمه توسط مجسمه‌ساز بزرگ ابولحسن صديقي در ايران طراحي و در كارخانه‌اي در ايتاليا از برنز ساخته شده است. در گوشه‌اي از باغ نادري، محمدتقي خان پسيان آرام گرفته است. وي از نظاميان مشهور اواخر دوره قاجاريه بود. كلنل محمدتقي خان پسيان علاوه بر قريحه هنري و ذوق ادبي، نخستين هوانورد ايراني نيز بود.

باغ نادري توس

كي برويم؟

باغ موزه نادري مشهد از ساعت 7 بامداد تا 9 شب باز است. در هر روزي از سال مي‌توانيد به مشهد سفر كنيد و ضمن زيارت، بازديد از باغ موزه نادري را نيز در برنامه‌هاي خود بگنجانيد.

نكات مهم در بازديد از باغ نادري

عكاسي از هر گوشه از باغ آزاد است. به شرط اينكه از سه پايه عكاسي استفاده نكنيد. همچنين در نظر داشته باشيد نيازي نيست تجهيزات يا خوراك خاصي همراه داشته باشيد. بيرون باغ، هر چيزي كه بخواهيد وجود دارد. به حدود يك ساعت زمان نياز داريد تا كل باغ را مورد بازديد قرار دهيد. عكاساني در مجموعه قرار دارند كه از شما در پس زمينه مجسمه نادرشاه و اسب‌هايش، عكس يادگاري مي‌گيرند و فوري به شما تحويل مي‌دهند. اين عكاس‌ها معمولا تجهيزاتي مانند زره و كلاهخود دارند. مي‌توانيد آنها را بر تن كنيد و مانند يك ژنرال دنياي باستان، عكس بيندازيد. ما اين تجربه را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. با پاي پياده مي‌توانيد خودتان را از باغ، به حرم امام رضا ع برسانيد.

باغ نادري توس

 

 

عكسي متعلق به اوايل دهه 20 خورشيدي از يك خانواده در باغ نادري مشهد

همچنين بخوانيد:

 




:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: